تهران - میدان شیخ بهایی - خیابان سئول - جنب پل سئول - مجتمع خودرویی سوم خرداد

انواع گیربکس اتوماتیک: معرفی انواع مدل‌ها

تاریخ انتشار :

دسته بندی :

انواع گیربکس اتوماتیک معرفی انواع مدل‌ها

معرفی انواع گیربکس اتوماتیک: آشنایی با انواع مدل‌ از گیربکس های اتوماتیک خودروها

گیربکس‌های اتوماتیک به دلیل راحتی و عملکرد بهتر در بسیاری از خودروهای مدرن به کار می‌روند. بکس اتوماتیک با توجه به تکنولوژی‌های مختلف، تجربه رانندگی متفاوتی را ارائه می‌دهند. در این مقاله به بررسی بکس اتوماتیک شامل مدل‌های AMT، CVT، DCT، iMT و مبدل گشتاور پرداخته و مزایا و معایب هر کدام را مورد بحث قرار می‌دهیم. همچنین به زمان مناسب برای تعمیر گیربکس اتوماتیک و علائم خرابی آن نیز اشاره خواهیم کرد.

گیربکس اتوماتیک دستی (AMT)

گیربکس دستی خودکار یا AMT رایج‌ترین نسخه گیربکس اتوماتیک است. این گیربکس از سنسورها و محرک‌هایی برای کنترل کلاچ و تعویض دنده استفاده می‌کند. مزایا:
  • قیمت مقرون به صرفه: نسبت به سایر گیربکس‌های اتوماتیک هزینه کمتری دارد.
  • ساده و کاربردی: مکانیزم ساده‌تری نسبت به دیگر گیربکس ها دارد.
نمایی از گیربکس اتوماتیک معایب:
  • عملکرد کمی خشک‌تر: تعویض دنده‌ها ممکن است به نرمی گیربکس‌های دیگر نباشد.
  • احساس کمتر از رانندگی دستی: برخی رانندگان ممکن است احساس کامل رانندگی دستی را نداشته باشند.

گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT)

گیربکس CVT یک گیربکس اتوماتیک تک سرعته با ساختار ساده و جمع و جور است. این گیربکس از دو قرقره مخروطی شکل و یک تسمه V شکل برای تغییر نسبت انتقال استفاده می‌کند. مزایا:
  • انتقال قدرت بی‌نهایت پیوسته و روان: تعویض دنده بسیار نرم و بدون وقفه.
  • مصرف سوخت بهینه: کاهش افت‌های انتقال قدرت و بهبود مصرف سوخت.
معایب:
  • احساس رانندگی غیرعادی: برخی رانندگان ممکن است به احساس رانندگی با این گیربکس عادت نکنند.
  • محدودیت در تحمل گشتاور بالا: برای خودروهای با گشتاور بالا مناسب نیست.

گیربکس اتوماتیک دو کلاچه (DCT)

گیربکس DCT با دو کلاچ برای تعویض سریع و بی‌وقفه دنده‌ها کار می‌کند. یکی از کلاچ‌ها دنده‌های فرد و دیگری دنده‌های زوج را کنترل می‌کند. مزایا:
  • تعویض دنده بسیار سریع و کارآمد: بهبود عملکرد و شتاب خودرو.
  • انتقال قدرت بی‌وقفه: تجربه رانندگی بدون وقفه در تعویض دنده‌ها.
معایب:
  • هزینه بالای تولید و تعمیر: به دلیل تکنولوژی پیشرفته هزینه بالاتری دارد.
  • پیچیدگی مکانیکی: نگهداری و تعمیر این گیربکس‌ها نیاز به تخصص بیشتری دارد.

گیربکس اتوماتیک دستی هوشمند (iMT)

گیربکس iMT یک دستی بدون کلاچ است که در آن راننده باید به صورت دستی اهرم دنده را برای تغییر دنده حرکت دهد، در حالی که کلاچ به طور خودکار کار می‌کند. مزایا:
  • کنترل بهتر: ترکیب راحتی گیربکس اتوماتیک و کنترل دستی.
  • مصرف سوخت بهینه‌تر: به دلیل مدیریت بهینه تغییر دنده‌ها.
معایب:
  • پیچیدگی بیشتر نسبت به AMT: مکانیزم پیچیده‌تری نسبت به گیربکس‌های ساده‌تر دارد.
  • احساس متفاوت رانندگی: ممکن است برخی رانندگان به این نوع گیربکس عادت نکنند.

گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور

گیربکس مبدل گشتاور رایج‌ترین گیربکس اتوماتیک است که دارای عملکرد و راندمان سوخت خوبی است. این گیربکس از یک مبدل گشتاور برای انتقال نیرو استفاده می‌کند. مزایا:
  • عملکرد و راندمان سوخت مناسب: تعادل خوبی بین عملکرد و مصرف سوخت.
  • قابلیت اطمینان بالا: به دلیل ساختار ساده‌تر و مکانیزم قابل اطمینان.
معایب:
  • وزن و حجم بیشتر: نسبت به گیربکس‌های جدیدتر سنگین‌تر و حجیم‌تر است.
  • کاهش اندکی در عملکرد: ممکن است نسبت به گیربکس‌های DCT و CVT کمی عملکرد کمتری داشته باشد.

زمان تعمیر گیربکس اتوماتیک: چه زمانی باید به تعمیرگاه مراجعه کرد؟

شناخت علائم و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک و اقدام به موقع می‌تواند از بروز مشکلات بزرگ‌تر و هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. برخی از مهم‌ترین علائم نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک عبارتند از:
  1. صداهای غیرعادی: اگر از گیربکس صدای زوزه، تق‌تق یا ضربه شنیده می‌شود، زمان تعمیر گیربکس اتوماتیک فرا رسیده است.
  2. لرزش یا تکان‌های غیرطبیعی: هنگام تغییر دنده، اگر خودرو لرزش یا تکان‌های غیرعادی دارد، نشان‌دهنده مشکل در گیربکس است.
  3. مشکلات در تعویض دنده: سختی در تغییر دنده یا گیر کردن در دنده‌های خاص نیز نشانه‌ای از نیاز به تعمیر است.
  4. نشت روغن گیربکس: مشاهده هرگونه نشت روغن زیر خودرو می‌تواند به معنای وجود مشکل در گیربکس باشد.

دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک

علت‌های مختلفی می‌توانند باعث خرابی گیربکس اتوماتیک شوند. برخی از رایج‌ترین دلایل عبارتند از:
  1. استفاده نادرست از خودرو: رانندگی خشن و تغییر دنده‌های مکرر می‌تواند عمر گیربکس را کاهش دهد.
  2. نگهداری نامناسب: عدم تعویض به موقع روغن گیربکس و عدم سرویس منظم می‌تواند باعث خرابی شود.
  3. فرسودگی قطعات: قطعات داخلی گیربکس با گذشت زمان و استفاده مداوم، دچار فرسودگی می‌شوند که نیاز به تعمیر و تعویض دارند.

انتخاب تعمیرگاه مناسب

انتخاب تعمیرگاه مناسب برای تعمیر گیربکس اتوماتیک بسیار مهم است. برخی از نکات مهم در انتخاب تعمیرگاه عبارتند از:
  1. تخصص و تجربه: اطمینان حاصل کنید که تعمیرگاه دارای تخصص و تجربه کافی در تعمیر گیربکس اتوماتیک است.
  2. استفاده از قطعات اصلی: اطمینان حاصل کنید که تعمیرگاه از قطعات اصلی و با کیفیت استفاده می‌کند.
  3. گارانتی خدمات: تعمیرگاهی را انتخاب کنید که خدمات خود را گارانتی می‌کند تا از کیفیت تعمیرات اطمینان حاصل کنید.

جمع‌بندی

شناخت بکس اتوماتیک مانند مدل‌های AMT، CVT، DCT، iMT و مبدل گشتاور و همچنین علائم و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک و اقدام به موقع می‌تواند از بروز مشکلات بزرگ‌تر و هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. با رعایت نکات مربوط به نگهداری و انتخاب تعمیرگاه مناسب، می‌توانید عمر مفید گیربکس خود را افزایش دهید و از عملکرد بهینه خودرو لذت ببرید.

تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای ایرانی و خارجی با گارانتی

تعمیرگاه تخصصی اتوگیربکس احمدی ارائه کننده خدمات تعمیرات و رفع ایراد انواع گیربکس های خودرو واقع در میدان شیخ بهایی، با سال ها تجربه در زمینه تعمیرات خودرو، خدمات تخصصی خود را در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 9 شب ارائه می کند. جهت برقراری تماس و تعیین وقت با ما تماس بگیرید و یا روی دکمه های تلفن کلیک کنید.

متا توضیحات

بررسی بکس اتوماتیک شامل AMT، CVT، DCT، iMT و مبدل گشتاور، مزایا و معایب هر کدام و زمان مناسب برای تعمیر گیربکس اتوماتیک. انتخاب بهینه‌تر خودرو و نگهداری صحیح آن.

سوالات متداول (FAQ)

1. گیربکس AMT چه مزایا و معایبی دارد؟ گیربکس AMT دارای قیمت مقرون به صرفه و مکانیزم ساده است اما عملکرد کمی خشک‌تر و احساس کمتر از رانندگی دستی دارد.
2. گیربکس CVT چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ گیربکس CVT از سیستم پولی و تسمه‌ای برای تغییر نسبت انتقال به صورت پیوسته استفاده می‌کند و انتقال قدرت بی‌نهایت پیوسته و مصرف سوخت بهینه‌ای دارد.
3. گیربکس DCT چه مزایا و معایبی دارد؟ گیربکس DCT دارای تعویض دنده سریع و عملکرد بهتر است اما هزینه بالای تولید و تعمیر و پیچیدگی مکانیکی بیشتری دارد.
4. گیربکس iMT چگونه کار می‌کند؟ گیربکس iMT یک دستی بدون کلاچ است که در آن راننده باید به صورت دستی اهرم دنده را حرکت دهد، در حالی که کلاچ به طور خودکار کار می‌کند.
5. گیربکس مبدل گشتاور چه ویژگی‌هایی دارد؟ گیربکس مبدل گشتاور دارای عملکرد و راندمان سوخت مناسب و قابلیت اطمینان بالاست اما وزن و حجم بیشتری نسبت به گیربکس‌های جدیدتر دارد.
6. چه زمانی باید گیربکس اتوماتیک را تعمیر کنیم؟ اگر صدای غیرعادی، لرزش، مشکلات در تعویض دنده یا نشت روغن مشاهده کردید، زمان تعمیر گیربکس اتوماتیک فرا رسیده است.
5/5 - (1 امتیاز)

آخرین مقالات

تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک احمدی

جهت سهولت بیشتر تماس گرفته و زمان تعمیر را رزرو کنید
تهران _ میدان شیخ بهائی

آدرس ما روی نقشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *